Manfaat Minum Teh Hijau Setiap Hari

7 May 2015

Selain memiliki rasa yang nikmat ternyata teh hijau juga terkenal banyak memiliki khasiat dan manfaat untuk tubuh badan. Teh hijau telah lama dikenal sebagai pengganti minuman seperti kopi yang lebih sehat karena rendah kandungan kafein dan mengandungi antioksidan alami yang sangat kuat yang disebut polifenol. 

Antioksidan jenis ini tidak hanya membantu menyehatkan tubuh, kulit dan rambut. Tetapi juga membantu  mencegah pertumbuhan sel kanker. Berikut ini adalah daftar lengkap tentang manfaat minum serta penggunaan teh hijau bagi kesehatan:

Pencegah Kanser

Menurut satu kajian yang diterbitkan dalam Journal of Cellular Biochemistry, kandungan polifenol yang terdapat dalam teh berperanan mencegah kanser. Di mana daun teh hijau yang telah dikeringkan mempunyai 40% kandungan polifenol. 

Polifenol adalah sejenis antioksidan yang sangat kuat yang mana mampu ia mampu meneutralkan radikal bebas yang menjadi penyebab kanser. Selain itu sejak 20 tahun lalu telah dilakukan kajian terhadap teh hijau ni dan kesannya terhadapa kanser melalui percubaan terhadap haiwan. Sejak itulah pengambilan teh hijau ni makin dipercayai dapat mengurangkan risiko terkena penyakit kanser.

Menghindari Kebotakan

Kebotakan pada umumnya disebabkan oleh kerontokan rambut secara terus menerus yang dikarenakan akar atau batang rambut kurang sehat. Di sini peranan teh hijau dalam menghindari risiko kebotakan adalah karena zat yang terdapat pada teh hijau dapat membuat kita terus tumbuh dan beregenarasi.

Mengurangi Kolestrol

Tingginya kadar kolestrol dalam tubuh bisa menimbulkan resiko kesehatan Anda. Terutama bagi penyakit jantung dan stroke. Teh hijau mengandungi tanin yang telah dikenal menurunkan kolestrol secara alami dalam tubuh. Tanin membantu mengurangi kolestrol LDL (low-density lipoprotein) dalam tubuh. LDL juga dikenal dengan “kolestrol jahat”, karena dapat menyebabkan plak di arteri, sehingg menyebabkan penyumbatan. Studi ilmiah juga telah menunjukkan bahwa katekin akan mengurangi penyerapan kolestrol dalam usus, sehingga membantu masalah kolestrol tinggi.

Pelindung memori

Teh hijau secara tidak langsung menolong mengekalkan kecergasan memori atau fungsi otak. Seorang dewasa yang meminum dua gelas teh hijau akan merasai peningkatan masalah kognitif daripada mereka yang tidak menggemarinya. Ini kerana dos antioksidan yang terkandung dalam minuman ini dapat melawan radikal bebas yang merosakkan saraf-saraf dalam otak. 

Menurunkan Berat Badan

Sudah tentu perkara ini menarik perhatian ramai kerana teh hijau mempercepatkan proses pembakaran kalori dengan menghalang penyerapan lemak arteri  dan kolestrol. Satu penyelidikan yang dibuat oleh International Journal of Obesity telah membuat kesimpulan berdasarkan kajian mereka bahawa ekstrak teh hijau mampu meningkatkan pembakaran kalori dan lemak dalam badan.

Sumber artikel:


No comments:

Post a Comment