Sakit Kepala? Ketahui Apa Puncanya

8 Mar 2018



Alahan dan Sinus
Ada di antara individu kerap mengalami sakit kepala berpunca daripada alahan. Pening atau sakit kepala boleh tercetus akibat daripada sinus atau alahan kepada persekitaran yang mampu mencetus sakit kepala. Pening atau sakit kepala kepada alahan akan menyebabkan mata berair, mata gatal dan sakit yang biasanya dirasai diseluruh kepala dan muka. 

Caffeine Withdrawal
"Caffeine withdrawal" kebiasaannya diakibatkan oleh pengurangan pengambilan kafein dengan mendadak. Hal ini, berlaku kerana apabila peminum kafein tegar yang cuba untuk mengurangkan pengambilan kafein dalam menu hariannya boleh menyebabkan tekanan darah menurun dan menyebabkan pengaliran darah terus turun dari kepala. Malah, kebiasaanya ia akan bermula di bahagian mata kemudian berpindah ke bahagian hadapan kepala.

Migrain

Migrain adalah salah satu jenis sakit kepala yang kerap menyerang seseorang. Kesakitan migrain kebiasaanya dirasai di sebelah bahagian kepala sahaja. Migrain juga sering kali berpunca daripada bunyi, bau yang terlalu kuat. Malah, jika seseorang itu terdedah dengan cahaya yang begitu terang juga boleh mencetuskan serangan migrain yang mampu berlarutan serta boleh menghalang aktitviti harian.

Stres 
Antara simptom-simptom yang menyebabkan punca tekanan apabila anda mula mengalami ketegangan di bahagian leher dan sering sakit di bahagian kiri kepala, dan belakang kepala. Ia berpunca akibat stres yang boleh berlaku pada bila-bila masa dan adakalanya menyebabkan kesukaran untuk tidur. Stres juga sering berpunca akibat dari bunyi, bau yang terlalu kuat dan cahaya yang terlalu terang.


Sumber Foto:

1 comment: